Niste
čuli za nju? Nemate pojma o kome se radi? O, pa vi izgleda živite negde daleko.
Verovatno na Marsu, ili u malenom iglou na nultom stepenu severne geografske
širine. Ili nemate televizor. Pretpostavljam da nemate ni internet konekciju
jer sa svojim virtualnim prijateljima i agresorima ne komunicirate putem
društvenih mreža nego telepatski. Slušate isključivo džez, čitate Hajdegera i
Kanta, tumačite na dnevnoj bazi južnoameričku poeziju i haiku, dok za
užinu obavezno u sebe ubacujete TED-ova naučna predavanja. Do vas nikada
nisu doprli zvuci i pokreti ičega izvan vašeg sveta u kome vlada vanzemaljska
inteligencija. Možda. Ali ja u to ne verujem. Prijemčivija sam na ideju
postojanja vanzemaljskog života no zemaljskog u kome hteo, ne hteo, moraš da čuješ
i vidiš sve ono čega se (realno) pametan stidi. Ipak, neki što žive po balonima
iz kojih gledaju odozgo sav jad i bedu onih odozdo, i to sa filozofskom
mirnoćom i bez tona, tvrde da za dotičnu nemaju šta da kažu jer je nikad do
sada nisu videli. I šta reći no da je to dobar dokaz da ako ste jedan od tih,
onda ste ne samo neobavešteni, nego i nekulturni. Da je suprotno, na polici bi
već imali njenu knjigu. Sa njenim autogramom na autogramski naslov. Znali bi da
je pakao jednog života (gde treba ozbiljno ožaliti i oplakati glavnu junakinju,
kažu ovi što su kratko prepričali njen sadržaj) izvanredna tema za
autobiografski roman za koji se čeka u redu, zbog koga se štampaju novi tiraži,
za koji se zakazuju promocije i konferencije, čija je autorka barem u jednom
naslovu tema dnevnih vesti, koju žene zdušno podržavaju i kojima je idol (da se
sve može izdržati i dostojanstveno na svim poljima pobediti), koju kamere prate
i do toaleta pa ne sme zbog finoće ko čovek ni da prdne ali sme na drugim
mestima da dobije nervni slom, zbog koga je ona ne samo rijaliti zvezda
nego i piskinja iliti spisateljica. Naravno, upućeni znaju da je u pitanju
čitljivo ali pre svega poučno štivo piskinje zvučnog prezimena Kockar koju je
život bacio kao lopticu u rulet, i okreće je, okreće, da bi je (daće Bog)
izvukao neki srećnik i oženio, a ona konačno našla svoj izgubljeni mir.
Kristina, svetskije zvana Kija, više neće biti žrtva sudbine kojoj nezreli,
izdajnički, frajerski muž na njene i milionske oči uvaljuje krastavac
drugoj, preživeće sve tumore i umore, sve buduće profesije koje joj se smeše, a
možda, ako kucne u drvo, nekad postane i prava Ministarka, a ne samo ona
pevaljska iz istoimene vokalne grupe kojoj dade svoj glas. Ne treba sumnjati da
će se dočekati na noge jer je nekad bila i stjuardesa, što će reći posednica
padobranske veštine koja sleće uvek pravo u centar. Žena za sve.
A
upravo tu ženu oni već afirmisani pisci, kritičari i provereni intelektualci
otvoreno opanjkavaju. Tvrde da je zajedno sa ostalim javnim gospodjicama (bolje
tako zvuči nego reći - javnim ženama) koje su se prethodno proslavile na drugim
poljima (tjuberke i rijalitke) blebećući gluposti i o glupostima, glumeći,
filozofirajući, kasnije iz sebe iščupale i "talenat" za pisanje i
tako sebe još više približile svojoj publici (što bi rekle novokomponovane
pevaljke, a što naravno nije neistina). Talenat, netalenat, ali njihova pisana
zlo-dela objavljuju veoma ugledne domaće izdavačke kuće. I oko tih knjiga se
vodi mali rat laktovima i nogama koji čuškaju i gaze dok se čeka u redu da se
kupe. Od toga te javne ličnosti imaju džeparac. I jednog dana će zahvaljujući tome,
imati prava da udju u Srpsko književno društvo, a možda i traže nacionalnu
penziju za postignuća na kulturnom polju. Ovu i slične gospodjice opanjkavaju i
amateri, laici, zavidnici, neuspešni, propali, neobjavljeni kvazi pisci čije
pisanje neće ama baš niko ni da pogleda a kamoli da štampa. Povećanih krvnih
pritisaka i pulsa, gutaju knedle gledajući onu jagmu oko knjige koju je ona
tako lako napisala, sigurno između snimanja emisija, reklama i tezgi (jer
realno kad bi inače, osim ako ič ne spava), dok se njihova krčkala mesecima a
možda i godinama. I ništa, da ih niko i ne oslovi. A da su pisali o svom teškom
detinjstvu, da su imali partnera preljubnika, da su bili jadni, ili da su bar
izmislili sve to a nekako se pre toga javno uključili na net, zaključali u
ludnicu pred kamerama, ili izazvali neki skandal, podmazali, dali šta treba,
već bi bilo ... Zlobnici tvrde da je njoj (i mnogim drugim izvikanim poznatim
književnicama... a muškarci? oni sve umeju sami?) neko tu knjigu napisao. Ti
neki duhovi pisci, ili pisci u senci, ili ghostujući pisci koji to za novac a
ne svoju slavu rade, mogu u nečije ime za dobru nadoknadu svašta napisati.
Hajde što ne znaš i možeš da platiš, ali da ti plate da uradiš ono što znaš
onome ko nikada neće znati a pravi se da zna, greh je od svih pisalačkih
najveći. Ali...
Ono
o čemu sam htela da pišem nije ovogodišnji jesenji sajam knjiga. Nije ni žena
glupog umetničkog imena. Ni njen pokušaj da bude ono što nije. Ni njena prava
ili kriva po autorstvu knjiga. Ni ludilo mase koja je izgubila kompas i koja ne
čitajući ništa upravo tripuje i tipuje na kaobajagi literaturu, te kupuje još
veće ništa. Ne ni ono što nas okružuje, čineći svakodnevicu dodatno apsurdnom u
gomili poteškoća koje je teško razumeti. To je samo sporedna pozornica namere
teksta. Htela sam da pišem o jednom drugom sajmu knjiga koji se zgodio na
potpuno drugom kraju sveta, u zemlji izlazećeg sunca, dalekom Japanu. Iako ne
po prvi put, ove godine je zvanično komisija koja pregledava prispele radove,
dobila na uvid knjigu " Dan kada je računar napisao roman". Njen
autor je kao što naziv kaže - kompjuter. Koautori su inženjeri koji su
osmislili kako da mašina savršeno sklopi rečenice i napiše smisleno delo. Njoj
je to uspelo, čak i to da uđe u uži krug za književnu nagradu. Povezivanjem
ubačenih reči i rečenica, realizovana je ideja romana koji je imao primamljivu
strukturu i celinu. Nije bilo savršeno, osetio se pomalo nedostatak ljudske
ruke (duše), ali je bilo potpuno razumljivo, dovoljno interesantno i logično da
bi mu se te minorne mane mogle uzeti kao osnov za poboljšanja. Tek će ih biti,
vidi se gde škripi. A ja se zapitah, da li je moguće da će nam sada veštačka
inteligencija, osim što nam otvara i zatvara vrata na dugme, vozi automobile
bez ljudske ruke, nadzire živote, daje uputstva za kretanje, pokreće mašine,
procenjuje novčane rizike, pomno prati naše preference i ukuse usmeravajući ih
ka konzumerizmu, pamti sve ono što mozak ne želi čineći ga lenjim i uspavanim,
gradeći kuće iz štampača, sada stvarati književnost, komponovati muziku,
slikati na platnu, plesati umesto nas dok sedimo ili ležimo, maštati, voleti,
želeti umesto ljudi? Da li će najtananiji instrumenti uspeti da prodru u srž
naših emocija, preoblikovati ih u moćnu igru rečenica koje su možda univerzalna
umna sadržina, ali uvek izvedena pojedincem? Da li će se čip za reč, notu,
boju, pokret ugrađivati u naše nadlanice, slučajno ili po zasluzi, ili prema
uloženom novcu, da bi tako ubačenih, isprogramiranih ideja nastalo nešto što
više nije ljudsko jer bi čovek bio samo ljuštura bez svojstva? I neko takav bi
bio siguran da su njegove misli zaista njegove? Njegove knjige rezultat
njegovog nesna i rada? Miris priče veštačka aroma nevidljive sile? Duhovi svih
pisaca i njihovih dela stisnuti u komadić metala što se razlaže krvotokom
isisanog ljudskog bića, ili memorijom aparature koja oseća da je više od gomile
gvoždja? Celokupna misao čovečanstva pretvorena u impuls koji tempira namera da
se ovlada čovekom u svakom smislu, da se obesmisli svaki smisao, da se osmisli
novi besmisao?
Kija,
iako u stvari nemam pojma ko si iako sam se pravila da imam (osim što vidim da
se tvoje ime vucara na sve strane a sve zahvaljujući tom ozloglašenom gengu
kome pripadaš i kome se opijena masa klanja, a sve praćeno budnim okom kamera,
novina, vesti), premda imam tv ali uključen na kanale u kojima ne borave gorile
koje čuvaju ološ od sebe samih, solidnu internet vezu, ne umirem za džezom, ne
družim se sa Hajdegerom i Kantom, poeziju i haiku ne razumem previše, a TED-ova
predavanja me mrzi da slušam jer mi je predavanja u životu dosta, te stoga
nisam osebujne inteligencije i kvalitetetnosti, a pri tom ne živim u izolovanom
balonu i zanima me svašta, pa i kuriozitet uspeha ljudi i pojava koje bi
trebalo zabraniti da bi razum ostao čitav, želim da ti kažem, iako ti nikad
nećeš čuti moje kazivanje, da je meni ipak drago što si ti napisala to što si
napisala, premda možda nisi. Ne zato što si dokazala da si i pametna (to
kao...napisao knjigu i taj je pametan), osim što si u skladu sa duhom vremena
(to kao... digla žaba nogu), i uspešna (to kao... pojaviš se na tv-u i
pristaneš da budeš sve što hoće), već da je ... ma ništa. Radi ti svoj
"posao" najbolje što možeš, a na ostalima je da procene da li baš
moraju da znaju baš sve o tebi čak i ako im to turaš pod nos. Ja u stvari želim
da se obratim tim Japancima da malo smanje doživljaj. Nisu mi potrebne knjige
ikakve veštačke inteligencije (zvale se one Kija ili Hal 9000). Nisu mi
potrebne izmišljene reči koje će mi um činiti pospanim ili razdraženim jer
prate moje raspoloženje iz nekog ćoška. Nisu mi potrebni sajmovi knjiga gde će
mi roboti ljudi i ljudi roboti prodavati snove o nemogućem. Ni živote o
mogućem. Potrebne su mi stvarnosti sa mirisom i ukusom jesenjeg okupa knjiga na
mestu gde je lako i divno uljuljkati se u prizor istinske ljubavi prema pisanoj
reči... reči, a ne ljudima...ili mašinama koje ih stvaraju. Ne smeta mi čak ni
miris pljeskavica, pa šta... ogladni se dok se obidje sve, mada bi
intelektualcima tu bolje legao neki kavijar i šampanjac. Ne smeta uopšte ni
onaj miris starog što se uvukao u ko zna čije knjige, polovne ali cele u svojoj
bitnosti.
Ovo
je u stvari trebao biti tekst o knjizi. O sajmu papirnog lišća što miriše. O
pisanju. O snazi stvaranja. O razlozima postajanja i postojanja književnosti. O
kradljivcima mašte. I darivaocima iste, kad ko o čemu, a ono o Kiji i
nekim nedostižnim Japancima... eh inteligencijo, makar i veštačka - reaguj. Ne
puštaj me da se raspuštam i prvobitnu ideju napuštam... Moj potpis.
No comments:
Post a Comment