27 July 2018

Vitam et Mortem





Wiki:

Život je oblik postojanja  živih bića. S biološkog  gledišta život je svojevrsno zbivanje kojim su zahvaćena sva živa bića. Život kao proces sastoji se od mnogobrojnih delimičnih procesa čije se delovanje odvija u životnom veku jedinke.

Smrt označava prestanak života, odnosno nepovratno prekidanje životne aktivnosti organizma, i kao konačan rezultat - prestanak postojanja jedinke kao zasebnog živog sistema.


Ja:

Život je disanje, kretanje, stvaranje, mirovanje, plesanje, spavanje, rad, lenčarenje, trpljenje, davanje, primanje, samosvest, savest, nesvest, ljubav, mržnja, bol, radost, gubitak, bolest, učenje, verovanje, strah, hrabrost, laž, ljutnja, snaga, istina, hrana, borba, vaganje, glad, plakanje, imaginacija, poraz, osmeh, vera, pobeda, putovanje, vizija, porodica, izdaja, služenje, samoća, zaborav, hrana, govor, tišina, cilj. Bivanje.

Smrt je kraj. Nemanje. Ništa od svega što je bilo. Što je imalo. Što je davalo. I nakon čega (možda) (ne) - postoji oblak na koji se može popeti i mudro, onako sa strane i od strane prosvetljenog dokučenim činjenicama, gledati šta se dole, u živahnom i živopisnom, mravinjaku zbiva.


Između prvog i drugog je odluka o izvesnoj nebudućnosti, konačna u nepreglednom mnoštvu drugih,  nesvojstvena svakoj prilici, doneta unapred ili naknadno. Pravo na njeno ostvarenje imaju samo oni koji su zaradili status utvrđene moždane smrti (kada ni sa spoljnim a ni svojim unutrašnjim svetom više nisu u kontaktu, ne mogu pokretati svoje mišiće, ne dišu, ne pumpaju krv, a linija na ekranu ne poskakuje i pored struje puštene ka srcu). Uslovi njenog ostvarenja su - blizina medicinskog centra koji im može pomoći da pomognu nekom drugom, nepostojanje potpisanog formulara ili usvojene usmene izjave koja pravo na donaciju dragovoljno odbacuje, slaganje najbližih srodnika sa namerom, adekvatni primalac traženih organa. Odluka je pri tom neodvojivo vezana za  novodoneti Zakon o presađivanju ljudskih organa i Zakon o ljudskim ćelijama i tkivima. Ovi Zakoni podrazumevaju da su svi punoletni građani Srbije dostupni donori organa, i to isključivo u slučaju konstatovane gorepomenute moždane smrti. U suprotnom, ako donor neće ništa da da i o tome je obaveštena Uprava za Biomedicinu, ili čak želi ali se bliski protive skrnavljenju njegovog tela, on se kao nedirnuti organizam seli u svoj poslednji stan u suterenu. Sve ostale nedefinisane pred- i smrtne opcije ne potpadaju pod ovaj nečim izazvani Haos koji je izazvao brojne javne polemike. Njih su pošteđeni samo oni  koji žive po šumama i gorama bez interneta, tv-a i radija, i bez obaveštenih komšija. Njima nova zakonska prava neće biti poznata, a realno ni neophodna s obzirom na udaljenost specijalista koji bi mogli da ih moždano prekinute transplantuju nekom drugom. Umreće mirnije, bez straha od dobijenih prava. Ili nametnutih obaveza ako izvrnemo rukavicu?

Da li je ova nova zakonska "dobrovoljnost" na darivanje drugom sebi više nepotrebnih delova tela nešto čega se treba bojati? Ne samo davanje, već (drugačije no pre) način kojim smo dovedeni pred svršen čin da ako ne odlučimo drugačije a dospemo u datu situaciju i prave ruke, bivamo iseckani i raspodeljeni? Da li to ugrožava naše živote i unosi opravdanu sumnju da ćemo se oprostiti od svega mnogo ranije no što smo zamišljali ili što nam je bilo predodređeno, a sve zbog nekih viših sila koje se merače baš na našu jetru ili kožu? Zbog čega je država uredila to tako da se sada podrazumeva da želimo da damo, ostavljajući mogućnost da se predomislimo (ili naša porodica) ali to moramo učiniti zvanično (do sada je bilo obrnuto - davanje je podrazumevalo izričito izjašnjenje o donaciji)? Da li kritične situacije testiraju humanost i dobrotu i pojedinca, i porodice koja je u krajnjoj liniji konačni sudija u borbi života i smrti? Koliko je naša država, suočena sa gomilom nerešenih i nerešivih problema u zdravstvu, spremna i sposobna da ove Zakone sprovede?

Zvanična statistika tvrdi, kada je reč o broju donora organa na milion stanovnika, da je Srbija jedna od najškrtijih zemalja u Evropi. Svega je 4-oro na milion spremno da se odrekne svojih organa i produži nekom život. Naspram Španaca to je 8 puta manje, a u odnosu na susede Hrvate i Slovence 3-4 puta. To uslovljava i broj transplatacija koji je na godišnjem nivou manji od 100 a mora biti barem 7 puta više da bi se izjednačili sa prilikama na kontinentu. Jedna od svetskih sila koja je pokušala da uvede sistem pretpostavljene saglasnosti (ovo što sada naši novi Zakoni proklamuju), već prisutan u mnogim evropskim zemljama, suočila se sa ogromnim otporom svojih stanovnika. Brazilci su uspeli da nakon 8 godina primene taj Zakon ukinu, uporno verujući da će njihovi organi biti oteti i pre proglašenja moždane smrti. Međutim, istraživanja pokazuju da u zemljama u kojima pretpostavljena saglasnost već decenijama funkcioniše (Nemačka i Holandija), takođe ima problema, što uzrokuje da se broj donora svake godine sve više smanjuje (svega 15% stanovnika). Kao razlog tome, ne navodi se strah od manipulacija, već loša saradnja između bolnica a i otpor rodbine da organe sebi dragih poklone nekom drugom. To je povuklo i pitanje prednosti dobijanja neophodnih organa. Izraelci su to rešili na taj način što donatori imaju prednost na listama čekanja, odnosno da u slučaju čekanja na transplataciju, donator ili članovi njegove porodice mogu pre dobiti ono što im treba no oni koji sami nisu donatori. To naravno ne znači uskraćivanje prava na život nedonatorima, već samo prioritet donora (ako ne postoje izričiti verski razlozi, već čisto intimni za nesaglasnost sa doniranjem, da li ovakvo uprošćavanje situacije unapred osuđuje pojedinca za neočekivano nečinjenje?).

Ono što prosečnu osobu (ne samo suštinski već i u informativnom smislu) dodatno u Srbiji zbunjuje (i plaši), jeste složenost donošenja odluke o adekvatnosti donora organa naspram primaoca. Nakon konstatacije da je nastupila moždana smrt (ima ih nekoliko vrsta) od strane prisutnog lekara (lekarem se ovde svašta zove a beli mantil to nažalost sve češće demantuje), poziva se ustanova gde se utvrđuje da li je osoba u međuvremenu odbila saglasnost za donaciju (usmenim ili pisanim putem), potom rodbina koja treba da da saglasnost o doniranju (šta ako je osoba bez ikog ili bližnjeg svog, ili rodbina namerno ne želi da ispuni želju donatora, ili je potpuno neobaveštena i neuka?), nakon pozitivnih odgovora formira komisija koja samo utvrđuje moždanu smrt (beli mantili koji su izvučeni iz bubnja, nepristrasni, i neaktivni u daljem procesu), odrađuju se testovi adekvatnosti donora, povezuju podaci, alarmiraju bolnice, prevoze pacijenti i tako jedna smrt produžava jedan život. Štaviše, može i više njih, čak 8-oro. Vremenski rok za celu konstrukciju je izuzetno kratko, pa je neophodna maksimalna pokrivenost i efikasnost na svim nivoima. No...neverne Tome pitaju - Šta u Srbiji funkcioniše kao podmazano?

Mrsko je i teško govoriti u negativu o onome čemu pripadaš a znaš da je daleko od savršenstva. Pogotovu kada se nada o tome pokopava na dnevnom nivou. Možemo se savršeno na primer zavaravati da je sigurnost ličnih (pa i medicinskih) podataka osigurana. Da su svi pod Hipokratovom zakletvom belog i čistog obraza poput njihovih mantila. Da su svi izuzetni stručnjaci, koji ne samo da su krvavo zaradili svoje desetke i diplome (koje se štancaju ko toaletni papir, a neke toliko i vrede), već krvavo zarađuju i svoju bednu platu (dopunjujući je neretko tezgama u slobodno vreme, a sa istim pacijentima koje iz državnog mame u svoj lični, super organizovani obor). Da su izabrane medicinske ustanove i tehnički opremljene da izvode ove složene operacije (dok im donirani aparati iz inostranstva čuče u celofanu po podrumima). Da ima dovoljno anesteziologa i hirurga (dok ih nema jer provereno dobri masovno beže u inostranstvo). Da su (ne)provereno loši spremni i da operišu jer je smrt opšta pojava i dešava se svakom i pri tom budu oslobođeni ikakve odgovornosti i pored dokaza. Da su mnogi u bolnici preživeli Golgotu, a neki nikada izašli otuda i pored bezazlenosti razloga ulaska. Da je etika odavno emigrirala pa nije sigurno ko sačinjava Etičku komisiju. Da se iza lica pravde veoma često krije najgora nepravda. Da u opštem posrnuću svih vrednosti, može i veličina jednog humanog čina biti pretvorena u smeće. Da je ovo vreme svakojakog prevrata i prodaje laži , koliko i beznađa koje ne može da kupi čak ni najbolja namera.

U stvari, na mestu gde ne postoji ni preveliki strah za život (sveden na masovnu robiju  izazovima  konstantnog ekonomskog sunovrata i političke sprdnje u svim vremenskim odrednicama), ovaj haos u ljudskim osećanjima povodom donacije i transplatacije organa (pri čemu se ne spominju one koje se rade na ljudima koji i dalje mogu da žive sa onim što imaju, ali je valjda to neki drugi zakon), izazvan je smelošću države da nametne neka pravila. Ne znam da li bih to mogla nazvati Pravilom uslovljene humanosti. Ili odlukom o Pretpostavljenom dobrotvorstvu.  Možda je kao i naspram ostalih nameta ovo pokušaj da se kopiraju tuđe vrednosti, sve zarad dobrobiti zajednice, ali kao i uvek bez ikakvog detaljnog objašnjenja i edukovanja koje bi iskonski ali i naučen (usled rđavih iskustava) strah mogao da spreči. Lično, ne želim da u tome vidim ikakvu lošu nameru i pretpostavku masovnih pogubljenja nevinih. Da je drugačije, sama ne bih bila donor. Ipak, to nisam u svojoj zemlji. I ta druga zemlja me je upitala da li to želim da budem. Nije unapred odlučila da jesam a da ja naknadno rešavam hoću li to odbiti. I zato je moje "izvanzemaljsko" pravo mnogo veće od ovog koje nameće domaće ognjište. To je enormna razlika, nimalo potcenjujuća. Ali kako je moždana smrt u meni odavno pustila pipke, dozvoliću da me i u svojoj zemlji ako iskrsnu (ne)prilike, pretvore u mleveno meso ili iskasapljeni polumasni komad čije će arome možda moći u sebi da iskusi neko drugi i tako preživi. Da li će mu to uspeti i on biti srećan, upitno je, ali ko šta traži to i dobije. Dušu i duh pokloniti ne mogu, pa barem neku crkavicu.

Shvatiti revolt i nerazumevanje bačenih pred svršen čin, lako je. Shvatiti strah i bojazan da će biti (opet) prevareni i izigrani, logično je. Shvatiti da mi nismo nimalo sebični, samo malo bolom i nepravdom oprljeni narod, uputno je. Shvatiti da je moguće naći se u poziciji tražioca organa - da, moguće je. Na svakom ostaje da proveri koliko veruje sistemu, drugima, sebi, najbližima. I biće u pravu šta god odlučio jer svako Zna šta mu  je činiti.


P.S. Moj tekst na jako sličnu (izgleda uvek aktuelnu) temu iz 2014-te:




No comments: