Kada
je pre par meseci svojim vozilom uleteo u gomilu pešaka i oduzeo život desetoro
nevinih ljudi, sumnja je spontano pala na isplanirani teroristički akt koji se
kao i mnogo puta do sad desio na mestu i u vreme gde to niko nije očekivao.
Bilo je drugačije samo to što je motiv promašio više puta opomenut evropski
kontinent, i preselio se nešto zapadnije, na američki, preciznije - u Kanadu.
Činjenice nisu razumno govorile tome u prilog, ukoliko uopšte za nerazumne
poteze mogu da budu validne bilo kakve, jer je u pitanju zemlja poznata po
svojoj multikulturalnosti koja se brižljivo neguje i njome se ponosi,
provincija gde je koncentracija ljudi ogromna ali je sve usredsređeno na
bavljenje životnim standardom (za razliku od Kvebeka gde politika i komešanja na
tu temu imaju značajno mesto), a sam grad Toronto centar gde se vizuelno
primetne etničke i religijske razlike nikad nisu nametale kao problem. Ali kao
i sve, i tu, i to, može da bude prvi put. Ipak, na sreću, nije bio. Terorizam
tog puta nije deflorisao čistotu kanadske uvek (?) umerene politike i zlokobno
uperio prst na onih 8% muslimana koji u tom gradu žive. 25-godišnji ubica Alek,
miran i povučen, sasvim pristojnog izgleda i manira do kritičnog momenta, nije
unesrećio mnoštvo porodica zbog klanjanja Muhamedu i večnom životu davanjem
sopstvenog za nj (zar nije logično da se u taj poduhvat osim kombijem ide i sa
eksplozivom za pasom), no zbog mržnje prema sopstvenom životu koji su
upropastile žene. Ili možda mržnji prema ženama koje su mu upropastile život. I
to onih kojih nema. Ali žene svašta umeju. Najviše da muškarca učine samim. I
primoraju ga da osvetom ka bezličnoj gomili ublaži svoje patnje.
Ko
je bio mali isfrustrirani Alek i zašto je njegovu poremećenu psihu neko morao
platiti glavom? Ispostavilo se nakon istrage da je taj zloćud imao
nezadovoljavajući seksualni život. Zapravo, da nije imao nikakav, a najmanje
seksualni. Kada uzburkani hormoni koje niko ne dodiruje i mazi dosegnu kritičnu
tačku, oni se pretvaraju u nezadovoljstvo, potom u uskovitlani bes, bes u
nameru, namera u izvodljivost, a sve to u tragičnost koja ne samo što
nekom može da oduzme budućnost, već postavlja i pitanje zašto je celibat i
neemotivna povezanost sa ljudima opasan okidač. Naravno, ne kod svih, i ne na
taj način (može eskalirati na primer samo verbalno, pa otud i mnogo
"ubistava" ideja o bliskosti, simpatija, potencijalnih
ljubavi, ekspres veza, samopoštovanja, planova o budućnosti). Naravno, to bi u
onom konkretnijem slučaju značilo da bi se monasi, monahinje, sveštena i ostala
sveta lica po ugledu na navedenog monstruma u svojoj izolaciji lako međusobno
izmasakrirala, osim ako ne postoji osnovana sumnja da je tamo unutra leglo
neviđenog razvrata. Mada, možda je opštenje sa Bogom (oprost od istog molim,
nije s lošom namerom), dovoljno da čovek ipak ostane čovek i da od obične
telesnosti, njenih iskušenja, i izvesnih uskraćenosti ipak ne zgotovi
katastrofu? Ili je čovek ipak samo muškarac, a žena ono iskonsko zlo što
podmeće ukusan zlatni delišes ili ajdared vukući pravo u pakao?
Jednostavno
rečeno, Alek nije upražnjavao zornjake, valjanje, taslačenje, stiskavac,
prstenjakanje, nabadanje, kresanje (kakvo bogatstvo rečnika za tako jednostavan
posao). Nije imao posla sa makar malo nežnosti, laganinijem, i erotikom. Ne
navodi se da li mu je bio neophodan afrodizijak, da li mu je iko ikada uputio
ljubavni zov (mačeći, zečeći, jelenjeći), da li je bio probirač ili
samodajnijebitno, da li je maštao o večnom seksu neodvojivom od ročne ljubavi
sa jednom, ili o prostačkoj redaljci. Kao pa da je to za zapanjeni svet važno.
Ono što je bilo sigurno, (tako to ide kad trtljaš po fejsu i ko zna gde okolo
te se pozivaš na nečije ime i filozofiju, nagoveštavajući svoj potez, nažalost
za okasnelim tumačenjem i reakcijom nadležnih), jeste njegova opčinjenost nekim
Eliotom, takođe manijakom i ubicom, i autorom insela. Insel je u neku ruku
pokret, ili program, ili stav iza koga stoje mizoginisti koji za sve svoje
životne promašaje krive žene koje ih neće. Insel pobunjivači u stvari
protestuju protiv nevoljnog celibata. Oni iz dna duše ne samo da mrze žene koje
ih ignorišu i ne nude im se, već i sve mačo tipove (u stvari prosečno sposobne)
kojima uspeva ono što oni sami ne umeju, a to je - da imaju redovan i uredan
seksualni život. Pošto ne uspevaju, oni (što me asocira na takođe
nepohođene-nepipane žene, čija histerija i užasno ponašanje dobija na težini sa
povećanjem njihovih godina, dok ne dođe paf faza, oslobađajuća kako za njih
same, tako i okolinu)... oni počinju da mrze ceo svet, ali pre svega (konkretne
i apstraktne) izazivače njihove neutažene frustracije. U takvim okolnostima
nivo njihove agresivnosti, netrpeljivosti, neuravnoteženosti rapidno raste, što
u ređim okolnostima, kakva je nažalost bila ova, dovodi do drastičnih
posledica. Ono što ovoj priči daje malo jeziv ton, jeste izvesna podrška Aleku
(saosećanje i razumevanje sapatnika za neutoljenu seksualnu glad te njegov
način rešenja problema ?). Obzirom na skoro 40.000 registrovanih inselovaca na
Reditu, sa koga su uklonjeni zbog svog otvorenog nasilničkog pristupa i govora
mržnje, izvan koga naravno i dalje funkcionišu, nije sigurno koliko novih Aleka
montira svoje filmove najgorih scenarija sa osvetom prema svima onima koji
ugrožavaju njihov nesređeni seksualni život. A oni neučlanjeni koji pate u
svoja četri zida, gurnuti u jad nepriznatosti, pometenosti, neizvesnosti koliko
dugo neće živeti kao sav normalan svet (ako normalnost merimo brojem snošaja
koji nemaju za cilj produžetak vrste već udovoljavanje svom telu i umu)?
I koja je to cifra koja nam neće ubaciti u uho bubu da nagazimo gas, bacimo
bombu, zgnječimo one na dve noge koji su (ne)posredno krivi za naše postepeno
umiranje u (nametnutoj ili ipak izabranoj) telesnoj izolaciji?
Jedno
istraživanje sprovedeno na oko 2000 ispitanika u Britaniji, utvrdilo je da
osoba starosti od nekih 80- ak godina tokom svog životnog veka ima oko 5700
seksualnih odnosa (od toga treba sigurno odbiti barem 30 pasivnih
godina), što bi nekom mojom matematikom (ajoj, slaba sam sa računom)
dovelo do otprilike jednog spajanja svaki treći dan (iskusni atletičari znaju
da su te brojke neravnomerno raspoređene tokom života i da je staza najbrže i
najkvalitetnije pretrčana u prvoj polovini, da na kraju duša izlazi na nos, a
neki ne mogu ni da istrče trku). To znači da se nakon početnog gutanja leka 2 x
na sat, potom 2 x na dan, postepeno prelazi na 2x nedeljno, da bi
vremenom doza od 2 x mesečno bila dovoljno naporna da se terapija smanji na 2x
godišnje, dok se ne desi trenutak da čovek i zaboravi razlog zašto se uopšte
lečio takvom stvari, mada dobro pamti omot pakovanja, pozitivne efekte i sve
kontraindikacije medikamenta. To istraživanje je takođe pokazalo da se osoba za
8 decenija zaljubi 6,5 puta, ima 8 veza, biva šutnuta od strane 5,5 divljaka,
ima 6 neuzvraćenih ljubavi (opala, znači ima još dosta nerealizovanih brojčanih
potencijala za moje emocije). Ako ne, ima li smisla da zbog ove ustanovljene
teorije i prakse verovatnoće učinimo odmazdu nad nekim, jer smo ipak ispali
seksualna nula?
Osim
toga, mali Alek očigledno nije bio upoznat sa još jednim istraživanjem koje sa
stopostotnom sigurnošću tvrdi da je svakoj ženi potrebno minimum 4 susreta sa
muškarcem da bi bila sigurna u šta se upušta. On mora da joj pošalje najmanje
12 sms-ovaca, 5 puta razglaba nadugačko s njom telefonom i pokloni makar 1
buket svežeg cveća. To je dovoljno da joj uđe u vidokrug i počne da ga
dešifruje. Ali ako hoće da je nagovori na seks, onda mora da je obavezno 7 puta
poljubi s jezikom, odvede 3 puta u bioskop, i odreši kesu za 4 ručka ili večere
(doručak se ne računa). Postoji jedna kvaka, i to svaki ozbiljan
pretendent na njenu zlatnu stvar mora da računa, a to je - Pogleda li neku
drugu žensku tokom zajedničkog izlaska (neka gleda kad nije s njom koliko hoće
samo da joj to niko ne prenese ili ona slučajno ne sazna), od braka ništa. O
seksu da ne govorimo. Dakle, apsolutno je jednostavno zaključiti da je sam seks
kao i sve u našim životima podređeno brojevima. Za svaku željenu stavku treba
odbrojati, i ne brzati. Što je broj ponavljanja određene pripremne radnje
viši, to je sigurnost uspešnog ishoda veća. Sve to je slično onom brojanju u
negativnom kontekstu. Uspeš li da izguraš najmanje do 10 a poželjno je do 100,
to će i eksplozija, tj. ispoljavanje nezadovoljstva biti sprečeno. Tako da da,
istina je... Alek je najpre previše birao. Potom je bio stipsa sa vremenom i
novcem. Onda nije umeo da iskontroliše svoje stopalo na gasu. I zato je izašao
u medije i sada može samo da se nada što manjem brojanju godina u zatvoru. Sve
zbog glupavog celibata. I onih nedostižnih 5700 koje sad sigurno nikad neće
doseći a možda je bilo neke nade, makar kad, makar gde.
Kada
se postavi pitanje ključa sreće, može se sigurno očekivati sličan odgovor. Sa
njim su se složili mnogi filozofi, naučnici, istraživači, pa i mi obični ljudi
čiji životi ne počivaju na tumačenju, već na otkrivanju životnih istina. Smatra
se da sreća leži u zdravim međuljudskim odnosima, u osećanju pripadnosti,
uzajamnom poverenju, podršci koja se može dobiti i dati. Sreća je u dodiru
(onom o kome sam nedavno pisala postavljajući gomilu pitanja), imanju bića koje
(te) razume(š). Ali koliko god čovek nekada bio sam, pun žudnje za nekim i
nečim (makar i tim neemotivnim ali telu potrebnim pražnjenjima), da li je tako
teško izdići se, ne podleći svojim izvitoperenim strastima za osvetom koje bi
mogle biti preobraćene u zdrave porive? Uvek negde postoji neko, samo treba
biti uporan i spreman da ga nađeš, a kada shvatiš da je to baš To, beskrajno
ćeš davati a ne samo otimati. Da li je toliko nemoguće biti strpljiv i ubeđen
da je život koncipiran tako da bi probali i naučili da uživamo u njemu ne
očekujući previše, i dajući najbolje što imamo? Pri tom se zaboravlja da
je celibat stvar ličnog izbora i odluke, a ne nametnut jaram kojim jadne tlače
neosetljive žene i muškarci. I da "fiskultura" nije uslov zdravog
psihičkog života, već samo njegova predigra.
Kada
se shvati da ključ sreće nije tako lako dostupan ali ni duboko zakopan, i da se
trudom mora do njega, možda će i ovozemaljsko zadovoljstvo doseći nebeski
ideal, a ljudi prestati da dahću za svojim prolaznim žudnjama. I svom onom
matematikom gde im ne gine greška u računici.
No comments:
Post a Comment