Pukao je.
- Prilikom
pregledanja testa, zamolio sam dve devojčice da ostanu samo kako bismo zajedno
dali ocene. One su proanalizirale svaki kontrolni zadatak koji ja pregledam,
kada su imale sugestiju rekle su mi, dodao sam bod gde je moglo. Svima sam
izašao u susret. Nakon toga opet neko nezadovoljstvo. Kontrolni učenice
koja se pobunila nije bio ni za jedan. Dati jednu rečenicu, bez ikakvog smisla,
to nije ni za jedan.
Svoje nezadovoljstvo izražavala je kroz histeričnu viku, te sam je opomenuo rekavši da ne može tako da se ponaša, nakon čega je učenica sela na klupu i okrenula mi leđa. Na moja upozorenja, ona je odgovarala sa: "Niste Vi nikakav čovek, ni autoritet kada ja ovako mogu da sedim i ne možeš mi ništa". Sledi da sam učenicu uputio na razgovor kod direktora, na šta mi se dete unelo u facu i reklo: "Ajde, izbaci me ako možeš" i uštivnuši me, onda se okrenula tako da me je kikom udarila po očima. U tom trenutku, u stanju neuračunjljivosti, za šta imam dokaz od psihijatra, ja sam je ošamario, te je ubrzo učenik P.P. ustao i tri puta me udario u glavu. Zbog njegovih udaraca lekari su konstantovali da je trauma pretrpljena i stavili mi kragnu".
Svoje nezadovoljstvo izražavala je kroz histeričnu viku, te sam je opomenuo rekavši da ne može tako da se ponaša, nakon čega je učenica sela na klupu i okrenula mi leđa. Na moja upozorenja, ona je odgovarala sa: "Niste Vi nikakav čovek, ni autoritet kada ja ovako mogu da sedim i ne možeš mi ništa". Sledi da sam učenicu uputio na razgovor kod direktora, na šta mi se dete unelo u facu i reklo: "Ajde, izbaci me ako možeš" i uštivnuši me, onda se okrenula tako da me je kikom udarila po očima. U tom trenutku, u stanju neuračunjljivosti, za šta imam dokaz od psihijatra, ja sam je ošamario, te je ubrzo učenik P.P. ustao i tri puta me udario u glavu. Zbog njegovih udaraca lekari su konstantovali da je trauma pretrpljena i stavili mi kragnu".
Ne, ovo se
nije desilo u zemlji gde je sve moguće - Americi, u nekoj crnačkoj četvrti i
školi, gde profesori redovno nose još par očiju na leđima za svaki slučaj, i
gde su ovakvi incidenti redovniji od samih časova. Ovo je nusprodukt naše
svakodnevice koji se odigrao u elitnijoj školi (jer se zove gimnazija) u našem
glavnom gradu pre par dana. Profesor fizike koji se drznuo da odbrani svoju
čast, zanimanje, znanje, ugled, autoritet (koji mu drsko, nevaspitano, mizerno
govance zvano gimnazijalka oduze u agresivnom naletu svog latentnog debilizma),
dobrovoljno je nakon ovog incidenta dao otkaz. Kada više nisi u stanju da se
nosiš sa sveopštim ludilom koje je zarazilo i maloletne beskorisne crve (uzora
bezbroj), kada ne postoji način da ostvariš svoje ljudsko pravo na rad koji će
ti doneti ne samo materijalnu, nego i duhovnu satisfakciju (na vidiku ni
jedne), kada ne postoji zakon koji delikventa može da strpa u zatvorenu
instituciju za popravku lošeg karaktera i vaspitanja (ali takve ne postoje jer
i običan ukor "može da ih emotivno i psihički obogalji"), kada je pri
tom i javnost podeljena u tumačenju ove priče (jer su po jednima deca budućnost
koja se ne sme sputavati, a odrasli dovoljno gluvi, slepi, mutavi i mudri po
potrebi i nahođenju, dok drugi to vide kao atak na najobičnije ljudsko
dostojanstvo koji mora biti sprečen ako želimo da nadvladamo nadiranje
maloumnosti i bezobrazluka), i ne preostaje mnogo. Zapravo, profesoru preostaje
da nastavi sa svojom terapijom antidepresiva koje koristi već duže vreme upravo
zbog lošeg podnošenja teške situacije na poslu, koja egzistira jedno duže
vreme, i kojoj po njegovim rečima nije jedini izložen. Neko će reći - a što se
uopšte bavi time, kad nije u stanju da sa najlakšom profesijom na svetu gde ima
toliko slobodnog vremena, raspusta, i mogućnosti da te boli uvo, pa ko hoće da
uči nek uči, ko neće pokloniš mu ocenu a tebi sve ravno, gde može itekako da se
uživa i ne izvoljeva? Valjda zato što postoje takvi ljudi koji u tome vide
mesto do koga im je stalo, koje doživljavaju kao hram znanja, društvene i lične
perspektive, odabranog utočišta, nimalo lake ali uporne i istrajne trke ka
osvajanju zajedničkog cilja svih igrača u timu.
O istom
trošku, potpredsednica Vlade smelo i nesuvislo izjavljuje:
- Zgrožena sam ovim postupkom, kao žena i majka. U vremenu kada država čini sve da smanji nasilje, ogromnu pošast svakog društva, apsolutno je neprihvatljivo i za svaku osudu da bilo ko, a posebno prosvetni radnici, šamaraju decu. I dok se borimo da se nasilje nad ženama iskoreni, ukazujući svakodnevno da mlade, treba da učimo toleranciji, nenasilju i poštovanju, imamo situaciju da onaj ko treba da ih podučava, sprovodi upravo suprotno. Da li su to lekcije koje jedna devojčica treba da nauči, da je šamar normalna stvar".
- Zgrožena sam ovim postupkom, kao žena i majka. U vremenu kada država čini sve da smanji nasilje, ogromnu pošast svakog društva, apsolutno je neprihvatljivo i za svaku osudu da bilo ko, a posebno prosvetni radnici, šamaraju decu. I dok se borimo da se nasilje nad ženama iskoreni, ukazujući svakodnevno da mlade, treba da učimo toleranciji, nenasilju i poštovanju, imamo situaciju da onaj ko treba da ih podučava, sprovodi upravo suprotno. Da li su to lekcije koje jedna devojčica treba da nauči, da je šamar normalna stvar".
Normalna je
stvar da ova nazovi dušebrižna, odgovorna, obrazovana kreatura popije šamarčinu
od koje bi prebrojala sva sazvežđa. I da pažljivije prouči ovaj slučaj kad već
ne zna o čemu govori (i ne samo ovaj, nego i onaj o zlostavljaču i -čima žena
iz redova sopstvene partije koji će se sada vucarati pod prisilom javnosti po
sudovima, ali sigurno spasiti svoju bednu kožu jer je na pravoj strani, na šta
se inače ni u jednom momentu nije osvrnula kada već drvi o pravima sopstvenog
pola). I da ako već jeste u toku, ali i dalje ovo tvrdi, dobije neki ozbiljan
lek. Pravni za početak.
Ovaj
profesor nije jedina žrtva učeničkog nasilja u poslednje vreme. Nedavno je
izašao video klip snimljen od samih učenika koji izvrgavaju ruglu svog
profesora u tehničkoj školi, poigravajući se đačkim dnevnikom, posprdno se
smejući, pri čemu očajni nastavnik ide od jednog do drugog pokušavajući da to
spreči. Epilog se ne zna, valjda nije umro od tolikog poniženja, a
školarci su već spremni za viši nivo igre. Važno je da ima dovoljno
antidepresiva, rešiće se to već... Izdržaće se sve psovke, verbalne uvrede,
pretnje, nedozvoljeni snimci, podsmesi, izazivanja, batine, pa i ucene od samog
obrazovnog sistema.
Usput, Član
82 dopunjenog Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja iz ove godine
kaže:
- Kontrolni mora da se najavi pet dana unapred
- Ukoliko više od polovine učenika dobije
jedinicu na testu, on se automatski poništava, a direktor može natavnika
da pošalje na dodatno usavršavanje
- Ocena mora da se unese u dnevnik osam dana od
provere, u protivnom se poništava
- U toku časa nastavnici imaju pravo da đacima
zadaju petnaestominutni test čija ocena ne ulazi u dnevnik. To je samo
rekapitulacija onogo što su deca usvojila u toku prethodnih 30 minuta tog
časa
- Na sajtu škola javno mora da bude objavljen
raspored kontrolnih i pismenih zadataka
- Na ocenu iz vladanja ne mogu da utiču ostale
ocene. Na primer, ako učenik ima sve petice, a recimo da je počinio
vršnjačko nasilje da i da zato ima jedinicu iz vladanja, to što je odličan
đak ne može da utiče na to da mu se promeni ocena iz vladanja.
Šta ovo
zapravo znači? Realno, ono što je sasvim jasno - mi svemoćni đaci možemo da se
ciframo, da se žalimo, protestujemo, bojkotujemo, ne smemo da budemo iznenađeni
i prepadnuti testovima, ali smemo da prigovaramo donetoj oceni te da je
direktor opravdano razmotri, pa i poništi, a prosvetnog radnika istrese iz gaća
i baci na pojačani nadzor i rada, i ocenjivanja. Tada će se oformiti komisija
koja će naše nezadovoljstvo ponovo ispitati, uz prisustvo direktora naravno
(koji je ne samo glava firme, nego i sociolog, psiholog, pedagog, stručnjak za
sve predmete, sudija, policajac, mali pajac). Takođe je moguće pregovarati i o
smanjenoj oceni iz vladanja. Da li će ovim zakonom biti i određena jačina
upotrebljenih decibela histeričnih tinejdžera, snaga upućenih šamara
nastavniku, minutaža obesnih monologa, dužina snimaka duela koji će se
pojaviti na društvenim mrežama, obim dozvoljenog psovačkog vokabulara, minimum gradiva
koje treba savladati za prolaz, maksimum strpljenja koje treba dobro utrenirati
da neiživljenu mladež ne sastaviš s patosom? Trebalo bi valjda! Jer u suprotnom
ovaj Zakon ima rupa, a ko zakon kopa, sam u rupu pada. Profesorima ostaje... da
pojačaju dozu pilula za lilule, deci lepo upišu najviše ocene još u septembru a
do juna formalno održe sve te bespotrebne časove, ili da lepo predaju meč i
prepuste svoje radno mesto nekom KO HOĆE DA "RADI". I ćuti. Trpljenje
ili pak neizazivanje izazova se podrazumeva.
Dobro znamo
da slika nije crno bela. Znamo da postoje oni koji kroz pedagoške vode nikada
nisu smeli da zaplivaju, da su svoje tiranske metode mogli i smeli da sprovode
samo na sebi, da su neki totalno zalutali u obrazovanje, da ne poseduju nikakva
znanja niti veštine, da su agresivni, nepravični, dvolični, neznalice,
manijaci. Znamo da takvi ne smeju da preuzmu ulogu vaspitača i predavača, ali
to je neka druga tema i problem, podjednako bitan i veliki. Ovo je druga strana
medalje koju je baš mrsko nositi.
Gde ćemo
ovakvi stići? Onamo gde se zakon bezakonja u lice svesnih ludila smeje? Gde
demonkratija vlada? Gde se glas smisla guši? Gde se pravo nepravdom ruši? Gde
ubijamo sebe slaveći život samoizdaje? Gde gubimo smer i pravac? Gde je svako
mamac? Gde je pravda izopštena luda? Gde poželiš da se sakriješ i odnegde opet
počneš... ali nemaš kud. Svet je možda sazdan baš onakav, kakvim treba da bude.
No svejedno... deca su (makar i onakva s početeka priče) naša budućnost.
Nadajmo se najgorem. Verujmo u najbolje. Uostalom, oni što dolaze su rezultat
onih koji prolaze.
Pukao je
šamar. Pukao je Čovek. Pukao je motiv da se boriš. Pukla je profesija. Pukla je
prilika da od neke dece nekad postanu ljudi. Puklo je očekivanje boljeg sutra.
Nema veze... pukla je i veza s vezom.
1 comment:
Puklo je drustvo, pukao je sistem vrednosti.
Stvoriti čoveka je ozbiljan posao. Profesori stvaraju ljude od obične dece učeći ih sistemu vrednosti. Ako profesorima država oduzme sredstva za rad, sredstva za stvaranje ljudi pa i sredstva prisile, biće napravljeni neljudi, nebića, beslovesna masa, birači, glasači i potrošači.
Profesori su uzori. Njih država ne sme da obespravi.
Profesor mora imati veće pravo i od roditelja jer odrađuje prljav deo posla.
Post a Comment