11 May 2018

Uljez mi se uvuko u cveće





A sada dragi slušatelji, Samo za Vas! Jer ste Vi to tražili!


"Ah uveri se zašto mene zovu mamba, ah, ah proveri da li sam tempirana bomba,
joj ja sam kao opijum, ej promenićeš stadijum, izgubićeš um...Gazim ko puma u džepu suma, lagano gradom kruziram, kola su svuda, lova i gudra, ali se više ne gudriram...Tol'ko sam beo, belji nego Drakula, plivam po bitu, kao bela ajkula...Te felne sijaju u mraku kao da su zlatni lanci, svi gledaju u gradu kao da smo vanzemaljci, hteli bi da te ukradu k'o da si novac u banci, ma sedi tu kod mene, neka vide Indijanci...Zla Barbika - Ludilo u klubu, ko karijes na zubu lepiš se za mene. Kažem nemoj sa mnom, mnogi plaču za mnom. Nađi sebi bolju, ko me ljubi, ljubi nevolju. Ja sam zla Barbika, srce mi je plastika...Duni, vjetre, malo preko jetre...Vaser vaga kaze da sa mnom teraš šegu, dabogda dobila pesak u bubregu...Napravi mi sina pod svetlima kazina, bice milioner, bice smrt za žene, kao ti za mene...O kakav li je pakao, kad sneg je vruć k'o kakao...Brushalter noćas steže kao malter...Ti si ideologija, večna borba za slobodu, doživotna robija od svakog dodira, topim k'o da džogiram, od tvoga mirisa postajem vampirica...Imam dokaz da si bio sa mnom, imam dokaz za ljubavni čin, imam dokaz nosim ga u sebi, on se zove nerođeni sin...Ma postaću plava i biću kučka prava, leći ću sa njim da te ponizim, tebi teško biće al' poslaću ti piće, na njemu posveta - baš je slatka osveta...Može li taj tu muškarac mlad i lep, ljubav moju da sprži, spavaću sa njim i muka biće mi, ti dođi glavu mi drži... Sklonite me drugovi pijanu s ulice, zgaziće me nešto...Da dogovor kuću gradi rekao je neko, s tobom kako stvari stoje, temelj je daleko...Kad si mi, kad si mi, najviše trebala, ti si me prodala za šaku dolara. Ti si me očarala, nešto si mi sipala u čaši punoj ludila...Kuku lele, kuku lele, ima glavu kao tele...Avon sam proždrnula...Koka kola,  malboro, suzuki, diskoteka, gitara, buzuki... Neko će mi noćas napraviti sina, vatru pali flaša crnog vina. Haljina na podu, dobar znak za sreću , ko si ti, do jutra znati neću... S kim si sinoć bio, da li ona zna, ne zna ona, ne zna ona, znam samo ja. Devojka za jedno veče, misli, briga me, al' kod tebe su još uvek moje gaćice... Ako imaš petlju, ako imaš herca, pokloni mi bundu od nerca, ako imaš petlju, ako imaš čuku, dijamantski prsten stavi mi na ruku...Ne stajem na crveno, šmekeri kad voze,

poznat po bratu jer tako mi se može. Belo odelo, bela kola, sve od kože, oko mene sve je belo, na to se cice lože... Sve radite na silu jer puca vas kompleks, u mraku vaše mržnje sijam k'o Rolex, konstrukcija uspeha, čelik, Transformers..."


Da, tako je... Ovo je delić savremene poezije najbliskijeg istoka našeg neposrednog suseda sa zapada. Zapravo, naš najbolji izvozni proizvod čija se vrednost meri u mili(j)onima šuškavaca, koji će završiti u trezorima najjačih domaćih intelektualnih influensera (uticači ili utikači prim.aut.) sadašnjice ovdašnjice. Njihova upečatljiva imena i još impozantniji doprinos muzičkom obrazovanju širokih narodnih masa, sigurno će ostati zauvek urezan u kamenje naše istorije, književnosti, psihologije, patologije, filozofije i nekulture (nadamo se da će biti duboko zakopani jer avaj nama kao naciji ako ti tragovi ostanu). Mi ipak nikada! nikome! nećemo! pokloniti naše najlepše silikonjare anđeoskih glasova, naše najmuževnije džiber stihopevce, našu ćirilicu, našu najdublju emociju. Ne! Mi ćemo ih samo pozajmiti, jer se najboljih samo ludi odriču. Na odloženo ćemo ih uz visoku kamatnu stopu uvaliti svima onima koji su od muzike operisani i kojima treba presaditi, koliko je god moguće (neki pacijenti su ipak beznadežni), pravi muzički ukus, miris, i opus. Pri tom mi ništa ne namećemo, samo sve suptilno pokazujemo.

A da je očaj usled nemaštine takvog visokog kvaliteta očigledan, govori činjenica da se već javno govori o tajni nepomirenosti inostranog tržišta sa sopstvenim rupama u zvučnim idejama i interpretacijama, i da je za zdravlje ne samo suseda, nego i čitavih kontinenata neophodno pod hitno infuzirati naš produkt. Daćemo naravno, jer osim što imamo beskrajno mnogo talenta, mi sve ljude volimo! I kao gostoprimljiv narod, koji raširenih ruku prima gostujuću trapavu muziku tih istih nemuzikalnih suseda, za očekivati je da to gostodajstvo i uzvratimo. Da se ja pitam, naše bi zvezde valjalo potrpati u kamione, šlepere, vagone i izvesti u inostranstvo, da se ne vraćaju dok ne prokulture silan neuki narod izvan granica, posebno onih zapadnih (kome je tamo bolje jer se bolje plaća, ne treba uopšte da se vraća, izdajice tamo u radni logor!). Tek onda možemo govoriti o kulturnoj sinhronizaciji. Doduše, ima nekih pokušaja otud koji se mrcvare da sustignu našu vrhunsku poeziju, ali je to sve jadno. Na primer, njihova najpoznatija influenserka a naša snajka (koja usavršavanje u braku može da iskoristi i za usavršavanje u muzici preko svekra), kaže:

"Nek' te ludi ritam fura, nek' te puhne jaka bura, tete, strine, konkubine, vrtite svoje obline" (bilo bi napadno pitati je da li je uticaj na ovu strofu imao njen film iz domaće produkcije snimljen na jahti, ali ovo stvarno zvuči amaterski i nekako previše popično a ne narodno). Ovo njeno drugo, složeno za specijalnu evropsku priliku, je već mnogo bolje:  Zumba, zumba, zumba, zumba, sijeno, slama, sir, salama, rizi, bizi, teča, veća, cikla, bikla, cikla, bikla, afrika, paprika...međutim, njihove plastične trave su ipak nikle i odnele joj štikle. Ipak, mlađe snage, otvorenije za dobre uticaje brže uče, pa jedna njihova književnica, glumica i pevačica (3 u 1 dobar komad što nabija temperaturu) peva:

"Kara, kara, karanfili, to se tebi, draga, mili, kita, kita, kita cvijeća, to je bolja što je veća..." Ovo već, mora se priznati, ima dalekiju umetničkiju vrednost jer se poštuje i rima i milano i venecija. Na osnovu priloženog je apsolutno jasno da je do sada ograničena (da ne bude naopako protumačeno - dotokom prave muzike) publika, koja se skrivala po stanovima, zatvorenim klubovima i svadbama da bi mogla da sluša pravu muziku, morala da digne glas i konačno se izbori za slobodni radio. Zahvaljujući naporima koje su uložili pregovarači dveju država, povoljnim uslovima koji podrazumevaju nepreskupe koncerte naših pevačkih zvezda (po Arenama i u prestižnom Lisinskom), onostranom narodu gladnom svega dobrog čega sam nema, Hrvatski Radio Extra FM je konačno slepima i gluvima omogućio da progledaju i pročuju. Ta vest je primljena sa izuzetnim odobravanjem i ovacijama, a i kako ne bi... svesti svoj repertoar na njanjave popbaladere, nenađene alternativce, narokere, i džez preživare, prava je stupidarija. Kako uopšte neko može da zamisli život bez scene kakva hara na ovom našem istoku (i ne samo našem nego i istočnijem odakle je krenula ljudska civilizacija)? Kako uopšte zamišlja da će da izgleda njihova lektira u budućnosti, ili časovi muzičkog na akademijama, ili opšti test na prijemnim ispitima na fakultetima društvenih nauka? Kako oni misle da nauče svoje device da se oblače i ponašaju u svim mogućim prilikama? Imaju li uopšte predstavu da će ogrezli u literaturu samo svojih pisaca ostati uskraćeni najlepših književnih poetskih dostignuća a sve to na njima bliskom jeziku koji može da se lako prevede na latinicu? Kako neko živi bez uvida koliko je džipova i bundi jedna mega zvezda zaradila za vikend u Beču? Heeej! I posle nama reći da smo zaostali, primitivni, neotesani seljoberi?! Mi, kojima se treba diviti što su nam i pevači i njihovi obožavaoci mereni milionima naučili sve ove komplikovane i dubokoumne tekstove? Nama se smejati koji smo sa Micom Trofrtaljkom (pažljivo proučiti ovo pa se onda smej ako smeš:  Šta će meni kola i kuća sa spratom, kad ja volim jednog sa debelim vratom, pa ga često molim da radi masažu, uteraj mi, uteraj kola u garažu), začeli jedan neprevaziđeni pravac u kulturi?! Nama, kojima se zavidi na najlepšim cicama, najkosmopolitskijem glavnom gradu u ovom delu balkanske rupe, na splavovima i rudnim bogatstvima, sarmi i bureku, brzom gubitku pamćenja, stepskoj duši međ njivama, čak i klimi koja je bolja, a posebno Nikoli Tesli kome smo poklonili aerodrom....nama?!

E u inat Vama, kojima ćemo svojim pesmama zapaliti Extra FM i izobrazovati vam omladinu, i tako vam se infiltrirati u sve pore i dobiti sveti međususedski rat, i gde ćete nam noge dolaziti i moliti nas za još, evo još jedne veličanstvene od naše najveće među mnogim kraljicama parade, kiča i povraćologije... da Vam se u grlu i mozgu zaglavi. Da nikad ne raskinete s njom. Da vam kao nama uđe u čitanke i domaću epsku poeziju. Da vam lipše i pop, i rok (što ne bi i Vama?!). 


"Uradi mi sad sve što si s njom bez mene radio, znam radio si to samo da bi mi se zgadio.Volim ukus tvoga đona čak i kada na njemu donosiš mi nju jer važno je da si mi tu. A sad mi daj njen broj da mesto tebe ja raskinem sa njom da pozovem je, i kažem da si tu i da si za mnom lud, pusti me.

Pusti me da raskinem s njom umesto tebe ja, neka sluša noćas kako volimo se a onda spustim slušalicu jer sama ne mogu da uzdišem za oboje.

A sada muči me kao što si i nju mučio, znam radio si to samo da bi mi se smučio".



Majko, kraljice, shvatiće budalice.

Hteli ste si cajke? E ako, jadne li Vam majke. Primite moje najdublje saučešće.


(P.S. Kako se zovu muške? Cajkani? Muzički policajci koji zavode red na estradi?)








No comments: